Jeep – převodka řízení

Poslední možnost, nebo možná první, která způsobuje vůli v řízení je převodka řízení. Zkusil jsem ji tedy sundat a zkontrolovat.

Nejříve bylo potřeba odpojit převodku od řídící tyče. Potom povolit a sundat šroub na tisícihranu, který vede dál k volantu. Pak povolit šrouby na rámu u pérování a nakonec na rámu zhora. K sundání páky ze svislé hřídele stačilo kladivo, tisícihran zde je kuželový a má i vymezovací hrany, že páka pak je vždy ve správné poloze a nemusel jsem si dělat značky.

Pak stačilo povolit tři štouby v horní části převodky a vyndat svislou hřídel s ozubením. Uvniř převodky je vodorovná hřídel se závitem, po kterém pojíždí hřeben, který pak otáčí pomocí ozubení svislým hřídelem. Vodorovná hřídel je v kuličkových ložiscích a svislá hřídel jen v kluzném ložisku. Nebylo vidět žádné výrazné opotřebení a protože sada ložisek není skladem, tak jsem to zase smontoval dohromady a namontoval na místo.

Když jsem měl převodku sundanou, zkoušel jsem, co dělá ten šroubek a matka v horní části. Snižují vůli svislé hřídele! Ta má tvar kuželu a kluzné ložisko také, takže šroubovákem jsem přitáhl hřídel a matka dělá kontra. Paráda, vůle na řízení je pryč. Sadu ložisek si ale přesto objednám, bude se hodit na později.

Řízení by tedy mělo být téměř komplet v pořádku, jsou srovnané tyče, vyměněné čepy, dotažená vůle v převodce. Zbývá jen změřit a případně poopravit sbíhavost. Podle tohohle článku by měl být rozdíl mezi přední a zadní hranou asi čtvrt palce.